De verspreiding van het coronavirus heeft op dit moment grote gevolgen voor het dagelijks leven in Nederland. In dit artikel leest u waar u terechtkunt voor informatie of een luisterend oor.

Informatie en hulplijnen

Heeft u vragen over het coronavirus? Dan kunt u het volgende doen:

  • Bel het publieksinformatienummer 0800-1351 (dagelijks bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur)
  • Ga naar de website van de Rijksoverheid. Daar staan antwoorden op veelgestelde vragen over de gevolgen van het coronavirus. U vindt daar bijvoorbeeld uitleg over de maatregelen die de overheid heeft genomen. En u leest wat deze maatregelen betekenen voor uw dagelijks leven.
  • Ga naar de website van het RIVM voor medische informatie en adviezen over het coronavirus en voor actuele informatie over de verspreiding van het virus.
  • Ondernemers kunnen telefonisch hun vragen stellen bij het KVK Coronaloket: 0800 2117. Het KVK Coronaloket is telefonisch bereikbaar op werkdagen van 8.30 uur tot 17.00 uur. U kunt uw vraag ook via Twitter stellen.

Corona-informatie in begrijpelijke taal

  • Steffie geeft op haar website eenvoudige uitleg over het coronavirus. De website is speciaal bedoeld voor mensen met een verstandelijke beperking.
  • Op de website Pharos.nl vindt u uitleg over corona in begrijpelijke taal.
  • Via de website van de Rijksoverheid vindt u nog meer corona-uitleg in eenvoudige taal:
    • Samenvattingen van de persconferenties van premier Mark Rutte, zonder moeilijke woorden.
    • Folders in begrijpelijke taal
    • Linkjes naar video-animaties, posters en flyers

Rode Kruis Hulplijn

Het Rode Kruis heeft een telefonische hulplijn voor mensen die behoefte hebben aan hulp, advies of een luisterend oor. U kunt bellen naar telefoonnummer 070-4455 888 (bereikbaar maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur).

U kunt de hulplijn ook gebruiken om een melding te doen als u zich zorgen maakt om iemand die kwetsbaar is. Het Rode Kruis kan dan een vrijwilliger inzetten om te ondersteunen.

Whatsapp-Hulplijn in het Marokkaans-Arabisch, Tamazight (Berbers), Turks, Chinees of Portugees

Mensen die een van bovenstaande talen spreken, kunnen ook contact opnemen met de Rode Kruis Hulplijn door een appje te sturen. Daarvoor zijn meerdere Whatsapp-Hulplijnen in het leven geroepen. Je kunt via de Whatsapp-Hulplijn ook iemand anders aanmelden voor hulp. Kijk op de website van het Rode Kruis voor de telefoonnummers en filmpjes in deze talen.

Coronahulp

OldebroekCoronahulp: vraag en aanbod bij elkaar

In deze lastige tijd zijn er mensen die wat extra hulp goed kunnen gebruiken. Denk aan ondersteuning van mensen die hun huis niet uit mogen of kunnen, maar ook aan diegene die in deze tijd juist extra moeten werken. Ook zijn er mensen die graag iets voor een ander willen betekenen. Juist nu is het belangrijk dat we er in Oldebroek voor elkaar zijn. We willen graag vraag en aanbod bij elkaar brengen. Daarom start per 30 maart het centraal meldpunt OldebroekCoronahulp.

OldebroekCoronahulp
OldebroekCoronahulp is een initiatief van de samenwerkende informele vrijwilligersorganisaties uit de gemeente Oldebroek (PIO) en het Sociaal Team gemeente Oldebroek. Bij OldebroekCoronahulp kunt u terecht met uw hulpvraag. Maar ook met uw aanbod om te helpen.

Centraal meldpunt

OldebroekCoronahulp is het centrale meldpunt wat vraag en aanbod van inwoners en organisaties bij elkaar brengt. Het geeft overzicht en duidelijkheid. Veiligheid en gezondheid van de hulpvrager en vrijwilliger is daarbij heel belangrijk. Maar heel graag willen wij als hulpverlenende organisaties onze krachten bundelen, zodat er voor iedereen in de gemeente Oldebroek die daar behoefte aan heeft, hulp of ondersteuning beschikbaar is.

Werkwijze

  1. Vraag en aanbod komt telefonisch binnen bij het Sociaal Team.
  2. Medewerk(st)er Sociaal Team vult samen met beller het vraag/aanbod formulier OldebroekCoronahulp* op de website van Present in.
  3. Coördinator van Present koppelt vraag en aanbod.
  4. Vrijwilligersorganisaties van het PIO en andere contactpersonen van initiatieven geven aan welke rol (luisterend oor, praktische en/of primaire levensbehoeften) zij kunnen en willen nemen. Dit alles wel binnen de door de RIVM aangegeven bandbreedte en passend binnen de huidige crisissituatie.
  5. Coördinator van Present checkt of de match tussen organisatie/vrijwilliger en hulpvrager gelukt is.

“Bij hulpvragen kunt u denken aan iemand die uw boodschappen doet, uw hond uitlaat, medicijnen ophaalt, een luisterend oor is of er gewoon even voor u is wanneer dat nodig is. Door deze ‘kleine dingen’ voor iemand te doen, maak je al zo’n verschil in deze lastige tijd.

Hulp nodig?
Kunt u wel een steuntje in de rug gebruiken? U kunt uw hulpvraag aanmelden bij www.presentoldebroek.nl/oldebroekcoronahulp of u kunt contact opnemen met het Sociaal Team. Dat kan via telefoonnummer 0525 63 83 33 of u kunt mailen naar sociaalteam@oldebroek.nl.

Hulp aanbieden?
Wilt u hulp aanbieden dan horen we ook graag van u. U kunt zich aanmelden via: www.presentoldebroek.nl/oldebroekcoronahulp of telefonisch via 0525 63 83 33

De vrijwilligers van het Platform Informele Ondersteuning en andere aanbieders gaan vraag en aanbod zo goed mogelijk koppelen. Uiteraard houden wij rekening met de maatregelen van het kabinet. Zo helpen we elkaar in deze moeilijke tijd.

Het is wel belangrijk om op een veilige manier te helpen. Op de website van het Rode Kruis vindt u tips en belangrijke voorzorgsmaatregelen voor als u 'coronahulp' wilt bieden.

Tozo: ondersteuning zelfstandigen vanwege het coronavirus

De Tijdelijke overbruggingsregeling zelfstandig ondernemers (Tozo) is een gemeentelijke noodvoorziening voor zelfstandigen die in de knel komen door de coronacrisis. U kunt controleren of u in aanmerking komt via de Krijg ik Tozo check van de Rijksoverheid.

Voor meer informatie en het doen van een aanvraag kunt u terecht bij het Sociaal Team Oldebroek.

U kunt als zelfstandige met een eigen bedrijf of beroep voor een periode van 4 maanden een Tozo-uitkering krijgen: van 1 juni t/m 30 september 2020. Dit is een verlenging van de Tozo-regeling die liep in de maanden maart, april en mei.

De Tozo-uitkering vult uw inkomen aan tot het sociaal minimum. U hoeft dit bedrag niet terug te betalen. Vanaf 1 juni telt het inkomen van uw eventuele partner ook mee. Als uw partner voldoende inkomen heeft om van te leven, heeft u (samen) geen recht op de Tozo-uitkering. Naast de uitkering kunt u een lening voor bedrijfskapitaal aanvragen van maximaal 10.517 euro. U betaalt 2% rente en moet de lening binnen 3 jaar weer terugbetalen.

Meer informatie vindt u op de website van de Rijksoverheid:

Emotionele en psychische steun in tijden van corona

Om allerlei redenen kan het zijn dat u nu extra behoefte heeft aan een goed gesprek of gewoon een praatje. Aarzel dan niet om contact te zoeken.

  • De Luisterlijn biedt een luisterend oor bij zorgen of verdriet. Bel 0900-0767 (normaal tarief) voor een vertrouwelijk gesprek met een vrijwilliger. De Luisterlijn is dag en nacht bereikbaar.
  • Ook de psychologen en maatschappelijk werkers van MIND Korrelatie staan voor u klaar. U kunt bellen met 0900 1450 (15 cent per minuut). Bereikbaarheid: maandag t/m vrijdag van 09:00 tot 18:00 uur.

Daarnaast vindt u op Wijzijnmind.nl veel mogelijkheden voor steun in coronatijd: tips, lotgenotencontact, welkome afleiding en meer suggesties voor online hulp.

Loket mentale gezondheid COVID-19

Betrouwbare informatie over het omgaan met emotionele spanningen die worden veroorzaakt door COVID-19 vindt u bij het Informatie- en Verwijscentrum COVID-19 (IVC). Het IVC geeft uitleg over stress, rouw, omgaan met werkloosheid en andere thema's waar u tijdens de coronacrisis misschien mee te maken heeft. Het IVC biedt ook een hulplijn voor zorgprofessionals.

Meer over psychische gezondheid.

Informatie voor ouders

Neem eens een kijkje in de betrouwbare opvoedinformatie voor tips hoe je als ouder kunt omgaan met de situatie rond het coronavirus. Je leest er hoe je je kind hygiëneregels kunt leren en krijgt tips voor het thuisblijven met kinderen.

Voor aanstaande ouders is er informatie speciaal over zwangerschap en het coronavirus.

Hulpaanbod

Coronahulp

OldebroekCoronahulp

OldebroekCoronahulp hulpvraag en aanbod voor inwoners in de...

Coronahulp

Zou u het ook zo heerlijk vinden om dagelijks vers, goed en...

Organisaties

GGD

GGD Noord- en Oost-Gelderland

 088-44 33 000 ggdnog.nlOosteinde 173842DRHarderwijk

Huisarts

Huisartsenpraktijk Dahliastraat

 0525-63 12 25Dahliastraat 18096VROldebroek

Meer info, melding of aanvraag

Vergelijk hulpaanbod